Riskettan

Riskutbildning del 1 även kallad ”Riskettan” är en av dom två obligatoriska utbildningar som du måste göra innan du tänker avlägga förarprov på trafikverket.

Kursen har funnits sedan 1 april 2009 och är en del i Nollvisionens mål att arbeta mot en trafikmiljö utan skador- och dödsolyckor.

Kursen genomförs på trafikskolan av en trafiklärare med behörighet för undervisningen. Efter avslutad kurs rapporterar vi din närvaro och ditt godkännande digitalt till transportstyrelsen senast dagen efter.

Godkänd kurs är giltig i 5 år.

Kursen handlar om nollvisionen och olycksstatistik, riskbeteenden i trafiken, mobilanvändning, uttröttning, alkohol och droger.

I kursen kommer du få diskutera med andra i gruppen hur olika beteenden påverkar våra beslut som förare. Du kommer även få diskutera vilka konsekvenser olika beslut kan ha samt hur du som individ kan påverka konsekvenserna genom att göra aktiva val. Kursen är utformad så att alla deltagarna ska känna sig bekväma.

Kursen är ca 180 min exklusive raster där vi bjuder på fika.

Vid bokning av kursen så ring 08-409 007 30 eller maila på info@upplandsbrotrafikskola.se
Glöm ej att ta med giltig legitimation.

Riskettan:

Kommande kurser: